Ponorky v Neulengbachu, rok 2001

Špecializované zrazy piaznivcov ponoriek, o ktorých sa môžete dočítať na internete, sú vecšinou pre našincov však vzdialené, výlety do Nebrasky alebo na Floridu nepatria predsa iba k bežným. 29. a 30. septembra 2001 sa ale jedno z menších stretnutrí uskutocnilo takmer „za humnami“, v rakúskom Neulengbachu kúsok na západ od Viedne.
V okolí Neulengbachu je pravdepodobne „národným športom“ pestovanie krásných a mohutných živých plotov, které miestami pripomínajú skôr cínsku stenu obklopujúcu skoro každý rodinný dom. To upúta už pri ceste.
Vlastným miestom stretnutia sa stalo prírodné kúpalisko s hlavným dvdsatpätmetrovým bazénom a dalším menším pre deti, vybaveným tiež šmyklavkou. Pred areálom, ktorého súčasťou sú aj ubytovacie chatky, bola k dispozícíí parkovacia plocha pre asi 70 áut. Vstup na akciu bol pre záujemcov zdarma (!), samozrejmostou bolo aj zaistenie ozvučenia, sociálneho zázemia a občerstvenia za symbolické ceny (dokonca prijatelné aj z našeho pohladu).
Bazén bol po obvode v šírke cez dva metre lemovaný gumovým chodníkom, který príjemne zmäkčoval chôdzu a prakticky vylučoval možnost pošmyknutia. Popri jednej strane bazénu sa tiahla stupňovitá terasa, na ktorej sa dobre sedelo aj ležalo. Spodné stupne slúžily pre vystavenie prítomných modelov, z horných bolo velmi dobre vidieť na dianie vo vode. Pohlad z nadhladu je najmä u ponoriek velmi dôležitý.
Hlavný „suchý dok“ sa nachádzal popri jednej z kratších strán bazénu a predstavoval plochu asi 10 x 10 metrov s rozloženými stolmi a lavičkami. Zastrešenie priestoru plachtou podobnou vojenskej celte poskytovalo ochranu pred prípadným daždom alebo pred intenzívnym slnkom.
První deň stretnutia nebol nijak pevne organizovaný program, prebiehalo skôr volné jazdenie. Behom neho vkĺzol do vody aj fotograf v neoprénovom obleku a robil postupne fotografie prítomných modelov „v akcii“. Celý rad týchto fotografií je vystavený aj na internetovej stránke www.igu-austria.org , sú tu vo vysokom rozlíšení a kvalite. Takto dobré fotografie sa často nevidia.
Návštevníci si mohli na mieste vyskúšat jazdu zručnosti so sotva osemcentimetrovými miniponorkami v metrovom akváriu, kde boly umiestnené hrazdy a kruhy na prejazd.
Okolo osemnástej hodiny, už za nastupujúceho šera, vyvrcholil prvný deň predvádzacími jazdami vetšiny ponoriek. Niektoré používaly aj rozsvietené pozičné svetlá, ze brehom bola občas hladina prekrytá dymovou clonou. K slovu prišly aj velmi pôsobivé laserové efekty. Zkrátka dobre urobená show.
Majitelia ponoriek pri stoloch so svojími modelmi ochotne odpovedali na otázky okolo technického riešenia svojích výtvorov, pretože som sa musel spolahnút na svojho bratranca ako tlmočníka a to samozrejme komunikáciu komplikovalo. Dokonca jeden nás požiadal, aby sme mu pomohli preložit čast článku z niakého ruského ponorkového časopisu. Podarilo sa.
Niektoré vystavené modely boli opatrené štítkami so základními technickými údajmi o predlohe. Na jednom zo stolov bolo možné si pozriet radu špecializovaných ponorkárskych časopisov a albumy s fotografiami z predchádzajúcich ročníkov stretnutí.
Tentokrát sa zúčastnilo okolo 15 modelov, vetšinou išlo o makety predloh z obdobia druhej svetovej vojny, ale bolo medzi nimi aj pár súčasných amerických triedy Ohio. Vetšina modelov bola postavená zo stavebníc alebo z kupovaných dielov, medzi inými sa tu predviedly aj dve U-47 od Robbe, tie používaly neupravené dynamické ponáranie.
Prevažná časť ponoriek bola vybavená statickým ponáraním predovšetkým pomocou piestových napúštacích komôr. Dynamické systémy, trebárz práve zmienených U-47, nepôsobily so zrovnaním s nimi pri jazde realisticky. Predná čast sa ponorila celkom dobre, ale zadná vyčnievala a trvalo dlho, než celá ponorka zmizla pod hladinou.
Jeden z modelárov na otázku, či si trup vyrábal sám alebo diely kupuje, odpovedal jasne: „Kdo by ztrácal čas pracnou a zložitou stavbou trupu ?“. Obdobne viditelne postupovala vetšina prítomných. Tím viac by na takomto stretnutí vynikla práca našich modelárov, keby se niektorí zúčastnili. Čo a za kolko treba pre stavbu ponorky nakúpit sa môže každý presvedcit trebarz na internetovej adrese jedného z nemeckých modelárskych obchodov špecializovaného na ponorky www.ubootmodelle.de
Naozajstnou raritu priviezol jeden starší pán. Predvádzal dve rovnaké ponorky (pravdepodobne vymyslené bez konkrétnej predlohy), ktorých kostra aj plášt boly z kovu. Obidve boly naviac riadené súčasne jednou RC soupravou, plávaly vedla seba a predvádzaly synchronizované manévre. Ich plavba pripomínala balet akvabel ve vode. Kdo niekedy skúsil riadiť súčastne dva modely, trebárz len najjednoduchšie lode, ten iste ocení obrovskú náročnosť tohoto vystúpenia.
Vetšina ponoriek sa pohybovala podla svojich predloh relativne pomaly a dôstojne, jeden z menších modelov (cca 35 cm dĺžky) dokázal naopak vyvinúť takú rýchlosť, že vyskakoval z vody ako ryba. Zaujímavé je, že prakticky všetci prítomní používali RC súpravy Futaba.
Mezinárodné stretnutie v Neulengbachu, tretie v poradí, sa zúčastnili nielen majitelia ponoriek so svojími modelmy, ale vetšinou celé ich rodiny a celý rad priaznivcov tejto modelárskej kategorie. Aj to patrilo okrem pekného prostredia k príjemnej a pohodovej atmosfére.
Vzhladom k tomu, že prvé stretnutie sa uskutecnilo v roku 1997, druhé v roku 1999 a tretie predvlani, je pravdepodobné, že stretnutia majú dvjročnú periódu, i keď to nieje výslovne uvedené. Dalšie nás teda bude čakat snáď v septembri 2005. Nájde sa mezi slovenskými a českými modelármi, priaznivcami ponoriek niekto, kdo by nabudúce prispel k reprezentácíí našej práce na mezinárodnej úrovni?

František Valček
Bratislava

Ponorky v Neulengbachu o dva roky neskôr, rok 2003

V dňoch 20. a 21.9.2003 sa v rakúskom meste Neulengbach (asi 20 km západne od Viedne) konalo už 4. medzinárodné stretnutie modelov ponoriek. Periodicita týchto stretnutí je dva roky, aspoň doposiaľ tomu tak bolo. Tohto ročné stretnutie nič neostalo dlžné svojmu názvu, keďže medzinárodnosť zabezpečovali svoj účasťou "ponorkári" z usporiadateľského Rakúska ďalej Nemecka, Česka, Slovenska, Holandska, Francúzska a na neuverenie aj z Nového Zélandu. Akcia sa konala v rozsiahlom, peknom a upravenom (tak ako nakoniec je celé Rakúsko) areáli prírodného kúpaliska s 25 metrovým bazénom. Jazdenie modelov bolo dopĺňané peknou nevtieravou hudbou a zaujímavým odborným slovným doprovodom (pochopiteľne v nemčine). V porovnaní s minulým stretnutím z pred dvoch rokov, bolo na ňom viac modelov. Prevažnú časť z asi 30 modelov predstavovali ponorky typu U 47, boli tam ale aj zástupcovia typov 206, VII, Akula, Nemov Nautilus a mnohé iné. Boli to modely s dynamickým (okrem iných všetky malé modely) a statickým systémom ponárania. S výnimkou jednej ponorky (obr.68 a 69 pod textom) mali všetky kupované záťažové piestové nádrže od firmy Engel. Raritou, zasluhujúcou si pozornosť, bol model (obr.63 a 64) so statickým systémom, ktorý na vytlačenie vody zo záťažovej nádrže používal stlačený vzduch, presne tak ako skutočná ponorka. Celá akcia bola výborne zorganizovaná a zaslúži si pochvalu, už teraz sa teším na budúce stretnutie.

obr.č.63

obr.č.64

obr.č.68

obr.č.69

 

František Valček
Bratislava

Dovolte aby som i ja ako účastník tohto stretnutia, ktorého som sa zúčastnil tento rok prvý krát prispel zopár slovami aj ja.

Nerád by som sa opakoval a preto len doplním niečo k Ferovmu článku.My sme toto stretnutie navštívili iba v sobotu 20 septembra s príchodom v poobedňajších hodinách okolo jednej asi po takmer dvojhodinovej jazde autom z Bratislavy.Konalo sa to naozaj v nádhernom prostredí a čo je podstatné za krásneho slnečného počasia s teplotou vzducho okolo 23 - 25 stupňov celzia.Bolo sa ozaj na čo pozerať.Poobedňajší program prdstavoval skôr volné jazdenie.Nesmierne sa mi páčilo, že účastníci tohto stretnutia boli velmi ochotní porozprávať sa a odpovedať na naše otázky a ukázať nám ako pracujú hlavne piestové ponáracie nádrže a elektronika okolo nich.Stretli sme sa tu aj s jedným krajanom tiež z Bratislavy čo nás milo prekvapilo ktorý mal so sebou iba stavebnicu dynamickej ponorky SEAWOLF od firmy Robbe.Žial svojej Akulle sa mu neštastne podarilo poškodiť kormidlo ešte pred týmto stretnutím.Celé poobede sme teda strávili pri bazéne a pod plachtou v doku.Po zotmení sa začala dosť zaujímavá šou s parou popri brehu a niektoré zábery pripomínali snímky k filmu kde vinikly hlavne pozičné svetlá týchto malých plavidiel.Verím však, že v roku 2005 sa tu stretne viac Slovákov so svojmi modelmi a budeme úspešne reprezentovať naše malé Slovensko.Ja sám som sa pustil do stavby modelu ponorky U1 ktorú je možné vidieť na konci tejto stránky.Jej dĺžka bude cca 1680mm s vdoma piestovými záťažovými nádržami.

Roman Pastorík
Bratislava

obr.15
obr.19
Ruská Akula, pri ktorej je použitý jeden z dvoch základných konštrukčných typov modelov ponoriek, kde sa vnútorné zariadenia vyťahujú von ako jeden celok spojené s jednym z krajov ponorky, v tomto prípade s koncom. Obdobné technické riešenie je použité aj pri stavebnicových modeloch U 47. Toto riešenie z Akuly spočíva v štyroch nosníkoch, obyčajne zhotovených z tyčoviny s po celej dĺžke narezaným závitom, na ktoré sa pripevňujú rebrá kruhového tvaru. Tieto rebrá jednak držia tvar a zároveň sa na ne resp. medzi ne pripevňujú vnútorné zariadenia. Toto konkrétne riešenie je typické hlavne pre modely s kruhovým prierezom trupu. Na obr. 18 je vidieť mechanizmus ovládajúci predné nesklopné ponorné krídla a v strede umiestnený mechanizmus, ktorým sa sťahuje predná a zadná časť trupu do jedného celku.
obr.18
pohľad do "suchého doku"
bez komentára
Vymyslené modely staršieho pána, ktorých kostra aj plášť sú z kovu. Jednou zo zaujímavostí je, že všetkých 5 modelov (na minulom stretnutí boli dve) ovládal jednou RC súpravou, takže modely plávali po rovnakých dráhach a ich jazda pripomínala balet vo vode. Druhou, dych vyrážajúcou, zaujímavosťou priam kuriozitou, s ktorou som sa nikde inde nestretol bolo vnútro modelov. Niečo neskutočné. Skoro nepopísateľné, treba vidieť obr.81,82 a 84. Celé vnútro modelu je preplnené elektronikou, niečo podobné sa len tak nevidí. V modeloch bola použitá piestová záťažová nádrž tiež vlastnej výroby podobne ako celá RC súprava. Na obr.88 je vidieť plášť rozobratých ponoriek, pri ktorých boli ovládané iba predné ponorné krídla.

obr.č.81

obr.č.82

obr.č.84

obr.č.88

aj takéto miniatúrne, ale funkčné ponorky boli na stretnutí
funkčný mechanizmus vystrelovania torpéd

 

Model nejakého výskumného batiskafu.Bol osvetlený pozičnými svetlami a mal aj veľmi účinný reflektor čo bolo efektné pri nočnom jazdení.

 

Vymyslený model, ktorý pre lepšiu manévrovateľnosť má po stranách pomocné manévrovacie skrutky. Do modelu sa môže umiestniť videokamera, prostredníctvom ktorej sa môže cez prednú presklenenú časť filmovať svet pod vodou.

 

model, pri ktorom je použité obdobné konštrukčné riešenie ako u Akuly z obr.15-19 a stavebnicových U 47

na stretnutí bolo aj zariadenie na výrobu hmly, ktorá keď sa vznášala nad vodnou hladinou a postupne redla v určitom momente vytvárala skoro dokonalú ilúziu, že sa jedná o skutočnú ponorku odfotenú cez mraky z lietadla.

zaujímavý detail, ktorý bol videný ale aj na iných modeloch, kde modelár veľmi verne imitoval usadenú stekajúcu hrdzu zo stĺpikov zábradlia.

Tento model nemeckej ponorky U1považujem za jeden z najkrajších a tiež najlepšie zhotovených modelov s funkčnými (zdvíhajúcimi sa a sklápajúcimi sa) šnorchlami (zariadeniami, ktorými sa privádzal vzduch k dieslovým motorom počas plavby tesne pod hladinou). Ako jeden z mála modelov (z veľkých ako jediný) nemá trup zhotovený zo sklolaminátovej "škurpinovitej" ale klasicky z rebier s lištovou obšívkou.

foto a komentár František Valček
Bratislava

HOME