SKUTOČNÁ PONORKA
Okúzľujúce tvary skutočnej viacúčelovej
ruskej jadrovej ponorky Project
971, Щука-Б,
kód NATO Akula,
ktorý sa dočkal celkovo troch modifikácii a spolu zrejme 16 spustených
plavidiel, ako aj veľmi zaujímavé technické parametre a reakcie aké
tento bojový stroj vyvolal na niekdajšom západe, je dôvodom prečo som
sa rozhodol práve pre stavbu Akuly. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BALENIE
Ide o môj celkovo štvrtý model ponorky
(prvým bol statický model Nautila postavený na kolene, druhým bola stavebnica Revell americkej ponorky Lionfish
z druhej svetovej vojny, ktorú som upravil tak aby plávala na hladine,
tretím bol z poľskej papierovej stavebnice postavený statický Typhoon, Projekt
941). Akula je teda zatiaľ môj posledný
štvrtý model avšak môj vôbec prvý RC model.
S jej stavbou preto neponáhľam, k stavbe pristupujem ako ku projektu
pre radosť a vždy sa snažím " dvakrát merať a raz rezať
". Úplne vynechajme dlhú fázu plánovania
a štúdia modelárskej literatúry, šporenia a rozhodovania, nakupovania
nástrojov a samotného modelu a poďme rovno k momentu, kedy
vysnívaný model dorazil domov. Model je veľmi solídne zabalený, prepravu z Nemecka absolvoval bez akejkoľvek ujmy. Trup ponorky je zabalený v jednej dlhej škatuli, ktorú do bežného malého auta vtesnáte len-tak-tak. Ostatné súčiastky boli rozložené v dvoch menších škatuliach. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STOJAN
Skôr než čokoľvek na modely - pripravil
som si stojan z tvrdeného PVC materiálu používaného ako podklad pre
reklamné plochy a dvoch mosadzných trubiek rôzneho priemeru vsunutých
do seba. Stojan bude musieť na konci udržať viac
ako 10 kilový model. V súčasnosti je k modelu ponúkaný ako voliteľný doplnok už hotový stojan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZÁPLAVOVÉ
OTVORY
Otvory na trupe simulujúce uzavierateľné
vpusty do priestoru medzi vonkajším hydrodynamickým trupom a vnútorným
tlakovým trupom skutočnej ponorky, ako aj otvory potrebné pre funkčnosť
RC modelu, boli prvou prácou urobenou na trupe Akuly. Modifikácia: Pôvodne som otvory urobil vo veľkosti
predznačenej výrobcom. Neskôr, keď som porovnával fotografie skutočnej
ponorky a modelu, otvory som pretmelil a vyvŕtal/vybrúsil ešte
raz, tentoraz o niečo menšie a mierne obdĺžnikového tvaru. Neskôr
na ne pribudnú z vnútornej strany pripevnené plochy simulujúce otvorené
uzávery záplavových otvorov ako je to u skutočného plavidla. Modifikácia: Vrchná časť trupu sa má v pôvodnom
prevedení od výrobcu k spodnej časti prichytiť dvoma skrutkami, ktorých
hlavičky trčia priamo na vrchnej strane trupu. Toto riešenie sa mi z estetických
dôvodov nepáčilo a preto som vymyslel iný spôsob uchytenia oboch
polovíc. Na vnútornej strane horného trupu sú pomocou moderného rýchlo schnúceho epoxidového tmelu/lepidla (Epoxy Repairs Aqua of firmy Bison) napevno uchytené skrutky, ktoré majú svoj proťajšok v dolnej časti trupu uchytenými goliermi. Červík golieru sa zatiahne malým Alenovým kľúčom cez existujúci otvor simulujúci záplavové otvory v trupe a tým dotlačí skrutku horného trupu o stenu goliera čím obe polovice pevne spojí. Celkové je v trupe 5 takýchto uchytení, dve vpredu, dve v strede a jedna vzadu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KORMIDLÁ
A VRTUĽA
Zadná časť trupu si vyžiadala viacero
úprav. Modifikácia: Výrobca odporúča kormidlá prišraubovať,
aby ich bolo v prípade potreby možné odmontovať a vymeniť. Toto riešenie
mi opäť prišlo neestetické, viditeľné diery na skrutky som v modely
robiť nechcel. Preto som spoj posilnil medeným drôtom a kormidlá
prilepil akrylátovým dvojzložkovým lepidlom.
Takéto riešenie si samozrejme bude vyžadovať opatrnejšie zaobchádzanie,
pretože v prípade odlomenia si výmena kormidla vyžiada rozsiahlejšie
opravy. Modifikácia: V porovnaní so skutočnosťou mal
model krátku časť trupu medzi kormidlami a vrtuľou. Zavŕtanie trubičky
z pera a vyformovanie/brúsenie epoxidového tmelu poslúžilo na
doplnenie chýbajúcej časti. V pôvodnom trupe som upevnil kúsok mosadznej
trubky, v ktorej sa bude otáčať hriadeľ vrtule. Toto upevnenie by
malo zabrániť vibrovaniu nadstavenej časti pod vplyvom točenia hriadele
a vrtule a tým hrozbe jej odtrhnutia. Modifikácia: Výrobca dodáva k modelu 6 listovú lodnú skrutku, originál má špecifickú 7 listovú skrutku. Primeranú 7 listovú skrutku som preto od výrobcu objednal osobitne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OSVETLENIE
Stavebnica nie je priamo od výrobcu vybavená
maketovým osvetlením. Modifikácia: Na simulovanie pozičných svetiel na hornom
smerovom kormidle som použil tri ultra-svietivé
biele diódy, ktoré neskôr upravím farbou tak, aby smer a farba svetla
zodpovedali originálu. Ochrannú mriežku na vrchom svetle napodobním
nalepením tenkého drôtu alebo nite. Inštaláciu diód robím paralelným zapojením
s jedným odporom tesne pri zdroji. Používam izolačnú pásku a obnažené
časti zalievam do epoxidového laku kvôli neskoršiemu vplyvu vlhkosti. Skúšky v "mokrom doku" vo vani
zatiaľ neukázali žiadne problémy s takouto inštaláciou. Modifikácia: Pre zvýšenie "faktoru potešenia" z plavieb po tme, som do trupu umiestnil aj ďalšie samostatne zapínateľné diódy na spodnej časti trupu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KAMERA
Modifikácia: Vo vnútri vodotesnej časti trupu na jeho
spodnej časti som nainštaloval vodotesné "okná", za ktorými
budú umiestnené ultra-svietivé diódy a malá
kamera, ktorá bude snímať dianie pod hladinou. Druhu kameru by som rád umiestnil vo
veži tak, aby snímala dianie na hladine. Nemám však zatiaľ odskúšané ako
váha kamery ovplyvní jazdné vlastnosti ponorky. Dúfam, že jej váhu "vyvážim"
kúskom polystyrénu. Keďže táto druhá kamera bude vo voľne zaplatiteľnej
časti, bude tiež musieť byť izolovaná voči vode. Z dôvodov nedostatku
miesta na samostatný vodotesný kontajner, plánujem ju "zaliať"
do bezfarebného laku alebo epoxidu. Na tento krok som sa však ešte neodhodlal
;-) Kamery sú z pomerne lacnej čínskej
súpravy určenej pre kancelárie a snímanie priemyselných priestorov
kúpené v miestnom "číňaku". Kamera
ma vbudovaný vysielač a napájaná je 9V batériou. Prijímač je možné
použiť iba jeden pre obe kamery, nakoľko má vbudovaný potenciometer ladením
ktorého sa dá prepínať medzi signálom z jednej alebo druhej kamery.
Prijímač je tiež napájaný iba 9V batériou. Pre úsporu prúdu a predĺženie
života 9V batérií mám v ponorke vbudovaný prepínač, ktorým môžem
spúšťať obvod prúdu pre jednu alebo druhú kameru a tým ich samostatné
zapnúť alebo vypnúť. Samozrejme si nerobím ilúzie o záberoch
a filmovaní v čase, keď bude ponorka pod hladinou. Vysielače vbudované
do kamery sú veľmi slabé a pochybujem že ich signál prenikne aj spod
hladiny. Pre väčší "faktor potešenia" z modelu mi úplne
postačia zábery keď bude ponorka vynorená. Kamera smerujúca pod hladinu
predstavuje akýsi kompromis "podvodného" filmovania. Kamera
vo veži je zasa akýmsi tretím okom a zaujímavým spestrením modelárskeho
plavenia sa s ponorkou. Zobrazovacím zariadením bude buď mini-LCD-TV
alebo notebook. K tejto časti sa ešte vrátim keď urobím v tejto oblasti nejaké pokroky. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MANÉVROVANIE
Modifikácia: Modely (ako aj skutočné ponorky), ktoré
majú kormidlá umiestnené pred vrtuľou, mávajú vraj menšiu manévrovateľnosť
ako napríklad tie, ktoré majú kormidlá až za vrtuľou. Preto som sa rozhodol
do modelu umiestniť aj dýzu (tzv.
Side Thruster with electric motor), ktorá
by v pomalých rýchlostiach alebo aj za stania zlepšila manévrovanie
v malých priestoroch ako sú bazény a jazierka. Dýza je samostatne ovládaná samostatným
kanálom cez malé ESC (Rokraft
50 æP, Robbe
č. 1-8417). Rozmýšľam aj o jej mixe s kanálom kormidla. Z rôznych modelárskych zdrojov som sa dozvedel, že najlepšie umiestnenie dýzy je na korme modelu. Model však v zadnej časti nedisponuje voľným priestorom, preto som sa musel uspokojiť s menej efektívnym umiestnením v prednej časti, tesne pred predným piestom a pod servami ovládajúcimi predné kormidlá. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VSTUPY
CHLADENIA REAKTORA
Modifikácia: Výrobca k modelu nedodáva jeden
výrazný estetický prvok - vstupy chladenia reaktora. Výzorom sú to akési
"plutvy" na spodnej časti trupu s otvorom. Vyrobil som
si ich z 5 mm plexiskla. Pre zvýšenie "faktoru potešenia" som na ich špičky pripevnil ultra-žiarivé červené diódy, ktoré sa dajú zapnúť nezávislé na maketových pozičných svetlách. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kompletizácia
trupu
Trup Akuly sa celkovo skladá z troch
veľkých častí, spodnú a vrchnú časť som už spomínal. Stredná časť
- paluba oddeľuje vodotesnú a voľne zaplaviteľnú
časť a prechádza ňou aj väčšina utesnených otvorov mechanizmov a
elektroniky. Okrem navŕtania závitov pre skrutky do
strednej časti, na ktoré sa bude uchytávať veko, je potrebné veľmi presné
meranie a navŕtanie otvorov pre voliteľný doplnok - vysúvateľné predné
kormidlá. Celý tento doplnok je potrebné mať pred vlepením strednej časti
do spodnej už nainštalované a dobre odskúšané. Vyhnete sa tak veľkým
problémom s opravou v neskoršej fáze, kedy už nie je k spodnej
časti mechanizmu predných kormidiel dobrý prístup. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V tejto fáze stavby som sa držal presne pokynov výrobcu v návode. Ako sa však neskôr ukázalo, výrobca k môjmu baleniu stavebnice priložil nesprávnu schému zapojenia obvodov. Správna schéma je na nižšie priloženom obrázku. Viac informácii v anglickom jazyku nájdete tu. Správne zapojenie vysúvateľných kormidiel: Modifikácia: Pre moje vlastné potešenie som vnútro
vodotesnej časti trupu vystriekal striebornou farbou. Voľne zaplaviteľné
časti budú nastriekané zelenou (spomienka na vojnu). Vonkajšok modelu
bude mať samozrejme maketové farby. Modifikácia: Vodotesná časť trupu je prístupná cez
odoberateľné veko, ktoré výrobca k stavebnici priložil z hliníka.
Vnútro ponorky je však plné zaujímavých mechanizmov a elektroniky,
na ktorých pohyb či signalizovanie je lákavý pohľad! Preto som sa podľa
vzoru niektorých iných modelárov rozhodol veko urobiť z 5 mm plexiskla. Druhé menšie veko je nad motorom a samostatným regulátorom rýchlosti. Toto veko som ponechal z hliníku, doplnil som do neho ale bicyklový ventil, ktorý slúži výhradne na testovacie účely. Hlavička ventilu tiež slúži pre uchytenie vrchnej časti trupu pomocou golieru. Systém spojenia vrchnej a spodnej časti trupu som opísal vyššie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modifikácia: Ďalší dobrovoľný doplnok modelu sú vysúvateľné
periskopy. Aj keď som sa pri ich stavbe nestretol s takými problémami
ako pri stavbe predných vysúvateľných kormidiel, nedarilo sa mi naladiť
mechanizmus spínača tak, aby zapol obvod prúdu v ten správny čas.
Nakoniec som problém vyriešil doplnením mechanizmu o zhruba 1 cm
pružiny (pôvodom z prepisovačky), ktoré v krajných polohách
dotlačí žŕdku spínača do želanej polohy. Viac informácií v anglickom
jazyku nájdete tu. Modifikácia: Vodotesnú časť trupu uzatvára v zadnej
časti priečka, cez ktorú prechádzajú hriadeľ a vedenie ovládania
kormidiel. V priečke je tiež výpust zo zadného piestu a celkom
pri dne uzatvárateľná hadička pre natlakovanie
vodotesnej časti trupu a prípadné vypustenie presakujúcej vody. Sú
tu tiež dve matice, ktoré na priečku prichycujú prevodovku s motorom. Keďže je pre riadny chod hriadeľa potrebné jeho prepojenie s hriadeľom motora v priamej horizontálnej rovine, čo sa mi samozrejme úplne nepodarilo, vmontoval som medzi hriadele súčiastku tzv. U-Joint Coupler, ktorá problém vyriešila. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PIESTY
Akula je modelom
s tzv. statickým ponáraním, t.j. pre zväčšenie/zmenšenie váhy modelu a následné ponáranie/vynáranie
slúžia v tomto modely dva piesty. Mechanizmus piestov je ovládaný proporcionálnym
kanálom s kombináciou prednastavených polôh (úplne naplniť, vyprázdniť
na 80%, držať danú hĺbku, úplne vynoriť) voliteľné naplnenie piestov je
tiež možné. Inštalácia piestov a príslušných
elektronických obvodov je síce zdĺhavá, ale nestretol som sa s väčšími
problémami. Zatiaľ jediným nepríjemným prekvapením bolo uvoľnenie jedného
z ozubených koliesok piestu pri prvom "suchom" teste. Naskrutkovanie
na uvoľnené miesto a dotiahnutie ostatných častí piestu tento problém
nateraz vyriešilo. Pevne verím, že sa tento problém so samovoľným
uvoľňovaným koliesok neobjaví počas prevádzky naostro. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modifikácia: Piesty nasávajú a vypúšťajú vodu cez
hadičky z PVC. Na niektorých miestach som hadičky musel zahnúť tak,
že hrozilo ich úplné zalomenie a tým aj ich upchanie. Problém som
vyriešil tak, že som na nich navliekol O-krúžky,
ktoré hadičku zvonku spevnia v tvare O. O-krúžok som
použil aj na miestach kde sú hadičky navlečené na piest, resp. výstup
z modelu. Mali by zabrániť ich prípadnému zošmyknutiu. Nasadenie hadičky na vývod z piestu alebo výstup z trupu nebola nijaká hračka. Ani zahriatie hadičky v horúcej vode ako v návode odporúča výrobca spočiatku nepomáhalo. Musel som pristúpiť k zrezaniu vnútornej hrany hadičky. Potom šlo nasadenie podstatne ľahšie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modifikácia: Upravil som uchytenie tlakového senzoru, na ktoré výrobca v súčasnosti ponúka osobitný držiak, ktorý však v mojom balení stavebnice ešte nebol priložený. Najskôr som si držiak vyrobil z plexiskla, no neskôr som zistil, že si uchytenie zjednoduším a ušetrím miesto, keď senzor jednoducho priskrutkujem k jednej z vnútorných priečok. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BATÉRIE
Výrobca odporúča použiť 5 batérii typu
D a samostatný zdroj pre prijímač. Modifikácia: Na problém som narazil, keď som na ten
istý 5 článkový zdroj napojil motor pohonu, dva piesty a motor vysúvania
periskopov. Po príkaze naplniť piesty sa motor pohonu jednoducho zastavil
čo by v prevádzke znamenalo, že model by zakaždým najskôr zastavil
keď by som ho chcel ponoriť. Po konzultácii so skúsenejšími modelármi
som sa rozhodol pridať k zdroju šiesty článok. Teraz je zdroj dostatočne
silný a pohon beží simultánne aj s piestami. Modifikácia: Prijímač má samostatný 4,8V zdroj.
Pre zabezpečenie dostatočnej výdrže som vyrobil dva 4,8V zdroje z ôsmych
2500 mAh tužkových batérií. Oba zdroje sú zapojené paralelne,
čím by som mal dostať zhruba 5000 mAh kapacitu. Ďalšie batérie v modely sú 9V batéria
pre napájanie kamier a 6V zdroj pre osvetlenie a ozvučenie. Modifikácia: Vzhľadom na umiestnenie batérii na dne
modelu, kde je k nim veľmi ťažký prístup, nakoľko je nad batériami
ešte paluba s elektronikou, je potrebné myslieť aj na káble pre dobíjanie.
Dobíjanie v trupe ponorky výrobca síce vôbec neodporúča a sankcionuje
ho stratou záruky na trup, avšak odmontovanie batérie po každom vybití
by predstavovalo temer polhodinový úkon. Dúfam, že k žiadnej nehode
z tohto dôvodu nikdy nedôjde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modifikácia: Články prijímača sú od prijímača oddelené
magnetickým
vypínačom. Hlavný zdroj som od spotrebičov oddelil vypínačom rýchlo prístupným cez vo veku inštalovaný vrchnák a hrdlo z limonády. Vrchnák tiež slúži ako rozpojiteľný spoj pre prechod vedenia pozičných svetiel v spodnej a vrchnej časti trupu, ktoré takto zostali od seba oddeliteľné. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELEKTRONIKAVäčšina elektroniky je v modely
umiestnená nad akumulátormi na palubnej doske. Modifikácia: Rovnako ako veko aj palubnú dosku elektroniky
som vyrezal z plexiskla (tentoraz stačila hrúbka 3 mm). Doska je
k trupu uchytená pomocou troch menších doštičiek z plexiskla napevno
spojených s trupom na ktorých sú nalepené kúsky obojstranne lepiacej
pásky na ktoré sa umiestni paluba s elektronikou. Takto je palubu možné
relatívne rýchlo demontovať a sprístupniť tak batérie pod ňou. Uchytenie dvoch serv (zadné hĺbkové a smerové
kormidlá) k doske som riešil pomocou relatívne rýchlo demontovateľných
uchytení pomocou prevlečenia dvoch skrutiek. Alternatívne je aj serva možné k palubnej doske prichytiť kvalitnou obojstrannou
lepiacou páskou. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prvé testyAko som spomínal v úvode, Akulu
staviam veľmi pomaly. Ide mi to dokonca pomalšie ako keby som staval z papiera.
Je to aj tým, že mi na modelovanie nezostáva veľa času (zvyčajne modelujem
v čase od 8-10 večer a cez voľné víkendy). Model v súčasnosti
testujem vo vani čo do funkčnosti základných komponentov, dopĺňam maketové
osvetlenie a ďalšie drobnosti. V najbližšej fáze stavby (o cca
1-2 mesiace) plánujem do modelu inštalovať zvukový modul a druhú
kameru. Nasledovať bude finálne vyváženie a potom testy v bazéne
a nakoniec prvé jazdy rybníku. Až potom budem model farbiť. Neskôr by som rád doplnil aj dve elektrické torpéda. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DRUHé testy...pomaly sa prepracúvam. Mám za sebou nejaké to detailovanie - vstup na veži, záchranné lišty, rôzne drobnosti na trupe... A hodil som už aj zakladnu farbu. Dostal som sa aj cez prvú väčšiu skúšku v bazéne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FARBENIE A DETAILUž som často začínal dostávať otázku: "´Veď sa na nej od minula nič nezmenilo, modeluješ ešte?". Po roku prác, ktoré na modely nebolo vidieť pretože sa buď realizovali vo vnútri na vybavení modelu alebo sa prejavili v plavebných vlastnostiach, alebo to boli opravy pokazeného ;-) sa dostávam k zmene, ktorú je vidno na prvý pohľad! Áno, ako je vidno z priložených fotografií, model je skutočne konečne nafarbený. Zvolil som dvojfarebnú kombináciu čierno-červená, ktorú som doplnil o strieborný sonar, ktorý sa ale inak vyskytuje len na čisto čiernych trupoch (nazvime to umelecké vylepšenie skutočnosti). Ako farby som použil akrylátové spreje s matným efektom, ktorý som po zaschnutí 3-4 tenkých vrstiev "vylepšil" leštením oceľovou vatou. Výsledok je hladký, matný až polo-lesklý jednoliaty povrch. Neskôr, až budú hotové všetky detaily (ako aj tzv. "parade dress" v podobe efektných bielych línií na viacerých miestach trupu), trup ešte prestriekam matným akrylátovým sprejom, ktorý by mal zvýšiť odolnosť farieb voči vode a oderu. Vo fáze farbenia sa dá na modely najviac výzorovo pokaziť. Pred farbením je namieste si dobre premyslieť pracovný postup (alebo aspoň prečítať návod na spreji). Ako to už býva, sám som sa k návodu utiekol až keď som už raz musel "vykúpať v riedidle" celý stojan (stojan som našťastie začal striekať ak prvý). Môj problém bol v tom, že som nedostatočne premiešal sprej, ktorý podľa návodu treba miešať ešte 2-3 minúty po tom, čo sa v ňom uvoľnila guľka. Skúsenosť: samozrejme to robí rámus (skúšali ste niekedy "šejkovať" sprej pod perinou?), ale výsledok stojí za to, pretože nerozmiešaný sprej mení farbu, prská a nezlieva sa do jednotného náteru. Na trupe skutočnej Akuly je niekoľko viac-či-menej nenápadných detailov (ako napr. senzory na čele veže), ktoré by však pozornému oku na modely chýbali, pretože významne dopĺňajú celkový dojem z dizajnu tejto ponorky (podľa mňa najkrajší dizajn ponorky na svete, "západniarske" ponorky popri Akule vyzerajú ako rúry s toaletou a krídelkami ;-) Vynasnažil som sa preto detaily preniesť aj na môj model Akuly. Nechýbajú už spomínané senzory na veži, ale aj na trupe nad hladinou ako i na trupe pod hladinou, vstupné prielezy na palube vzadu aj vpredu, poklopy periskopov, záchranné lišty atď. Chýba tu ešte niekomu niečo? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SPUSTENIE NA VODU (5.7.2007) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Záver
Verím, že vás táto stránka ako aj opisovaný postup v stavbe s úpravami zaujali. Uvítam vaše prípadne podnety, návrhy alebo otázky. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
foto a komentár Libor Lička |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|