Akula_K-317_Panther
Obsah:

SKUTOČNÁ PONORKA

Okúzľujúce tvary skutočnej viacúčelovej ruskej jadrovej ponorky Project 971, Щука-Б, kód NATO Akula, ktorý sa dočkal celkovo troch modifikácii a spolu zrejme 16 spustených plavidiel, ako aj veľmi zaujímavé technické parametre a reakcie aké tento bojový stroj vyvolal na niekdajšom západe, je dôvodom prečo som sa rozhodol práve pre stavbu Akuly.

BALENIE

Ide o môj celkovo štvrtý model ponorky (prvým bol statický model Nautila postavený na kolene, druhým bola stavebnica Revell americkej ponorky Lionfish z druhej svetovej vojny, ktorú som upravil tak aby plávala na hladine, tretím bol z poľskej papierovej stavebnice postavený statický Typhoon, Projekt 941). Akula je teda zatiaľ môj posledný štvrtý model avšak môj vôbec prvý RC model. S jej stavbou preto neponáhľam, k stavbe pristupujem ako ku projektu pre radosť a vždy sa snažím " dvakrát merať a raz rezať ".

Úplne vynechajme dlhú fázu plánovania a štúdia modelárskej literatúry, šporenia a rozhodovania, nakupovania nástrojov a samotného modelu a poďme rovno k momentu, kedy vysnívaný model dorazil domov.

Model je veľmi solídne zabalený, prepravu z Nemecka absolvoval bez akejkoľvek ujmy. Trup ponorky je zabalený v jednej dlhej škatuli, ktorú do bežného malého auta vtesnáte len-tak-tak. Ostatné súčiastky boli rozložené v dvoch menších škatuliach.

STOJAN

Skôr než čokoľvek na modely - pripravil som si stojan z tvrdeného PVC materiálu používaného ako podklad pre reklamné plochy a dvoch mosadzných trubiek rôzneho priemeru vsunutých do seba.

Stojan bude musieť na konci udržať viac ako 10 kilový model.

V súčasnosti je k modelu ponúkaný ako voliteľný doplnok už hotový stojan.


ZÁPLAVOVÉ OTVORY

Otvory na trupe simulujúce uzavierateľné vpusty do priestoru medzi vonkajším hydrodynamickým trupom a vnútorným tlakovým trupom skutočnej ponorky, ako aj otvory potrebné pre funkčnosť RC modelu, boli prvou prácou urobenou na trupe Akuly.

Modifikácia:

Pôvodne som otvory urobil vo veľkosti predznačenej výrobcom. Neskôr, keď som porovnával fotografie skutočnej ponorky a modelu, otvory som pretmelil a vyvŕtal/vybrúsil ešte raz, tentoraz o niečo menšie a mierne obdĺžnikového tvaru. Neskôr na ne pribudnú z vnútornej strany pripevnené plochy simulujúce otvorené uzávery záplavových otvorov ako je to u skutočného plavidla.

Modifikácia:

Vrchná časť trupu sa má v pôvodnom prevedení od výrobcu k spodnej časti prichytiť dvoma skrutkami, ktorých hlavičky trčia priamo na vrchnej strane trupu. Toto riešenie sa mi z estetických dôvodov nepáčilo a preto som vymyslel iný spôsob uchytenia oboch polovíc.

Na vnútornej strane horného trupu sú pomocou moderného rýchlo schnúceho epoxidového tmelu/lepidla (Epoxy Repairs Aqua of firmy Bison) napevno uchytené skrutky, ktoré majú svoj proťajšok v dolnej časti trupu uchytenými goliermi. Červík golieru sa zatiahne malým Alenovým kľúčom cez existujúci otvor simulujúci záplavové otvory v trupe a tým dotlačí skrutku horného trupu o stenu goliera čím obe polovice pevne spojí. Celkové je v trupe 5 takýchto uchytení, dve vpredu, dve v strede a jedna vzadu.

KORMIDLÁ A VRTUĽA

Zadná časť trupu si vyžiadala viacero úprav.

Modifikácia:

Výrobca odporúča kormidlá prišraubovať, aby ich bolo v prípade potreby možné odmontovať a vymeniť. Toto riešenie mi opäť prišlo neestetické, viditeľné diery na skrutky som v modely robiť nechcel. Preto som spoj posilnil medeným drôtom a kormidlá prilepil akrylátovým dvojzložkovým lepidlom. Takéto riešenie si samozrejme bude vyžadovať opatrnejšie zaobchádzanie, pretože v prípade odlomenia si výmena kormidla vyžiada rozsiahlejšie opravy.

Modifikácia:

V porovnaní so skutočnosťou mal model krátku časť trupu medzi kormidlami a vrtuľou. Zavŕtanie trubičky z pera a vyformovanie/brúsenie epoxidového tmelu poslúžilo na doplnenie chýbajúcej časti. V pôvodnom trupe som upevnil kúsok mosadznej trubky, v ktorej sa bude otáčať hriadeľ vrtule. Toto upevnenie by malo zabrániť vibrovaniu nadstavenej časti pod vplyvom točenia hriadele a vrtule a tým hrozbe jej odtrhnutia.

Modifikácia:

Výrobca dodáva k modelu 6 listovú lodnú skrutku, originál má špecifickú 7 listovú skrutku. Primeranú 7 listovú skrutku som preto od výrobcu objednal osobitne.

OSVETLENIE

Stavebnica nie je priamo od výrobcu vybavená maketovým osvetlením.

Modifikácia:

Na simulovanie pozičných svetiel na hornom smerovom kormidle som použil tri ultra-svietivé biele diódy, ktoré neskôr upravím farbou tak, aby smer a farba svetla zodpovedali originálu.

Ochrannú mriežku na vrchom svetle napodobním nalepením tenkého drôtu alebo nite.

Inštaláciu diód robím paralelným zapojením s jedným odporom tesne pri zdroji. Používam izolačnú pásku a obnažené časti zalievam do epoxidového laku kvôli neskoršiemu vplyvu vlhkosti.

Skúšky v "mokrom doku" vo vani zatiaľ neukázali žiadne problémy s takouto inštaláciou.

Modifikácia:

Pre zvýšenie "faktoru potešenia" z plavieb po tme, som do trupu umiestnil aj ďalšie samostatne zapínateľné diódy na spodnej časti trupu.

KAMERA

Modifikácia:

Vo vnútri vodotesnej časti trupu na jeho spodnej časti som nainštaloval vodotesné "okná", za ktorými budú umiestnené ultra-svietivé diódy a malá kamera, ktorá bude snímať dianie pod hladinou.

Druhu kameru by som rád umiestnil vo veži tak, aby snímala dianie na hladine. Nemám však zatiaľ odskúšané ako váha kamery ovplyvní jazdné vlastnosti ponorky. Dúfam, že jej váhu "vyvážim" kúskom polystyrénu. Keďže táto druhá kamera bude vo voľne zaplatiteľnej časti, bude tiež musieť byť izolovaná voči vode. Z dôvodov nedostatku miesta na samostatný vodotesný kontajner, plánujem ju "zaliať" do bezfarebného laku alebo epoxidu. Na tento krok som sa však ešte neodhodlal ;-)

Kamery sú z pomerne lacnej čínskej súpravy určenej pre kancelárie a snímanie priemyselných priestorov kúpené v miestnom "číňaku". Kamera ma vbudovaný vysielač a napájaná je 9V batériou. Prijímač je možné použiť iba jeden pre obe kamery, nakoľko má vbudovaný potenciometer ladením ktorého sa dá prepínať medzi signálom z jednej alebo druhej kamery. Prijímač je tiež napájaný iba 9V batériou. Pre úsporu prúdu a predĺženie života 9V batérií mám v ponorke vbudovaný prepínač, ktorým môžem spúšťať obvod prúdu pre jednu alebo druhú kameru a tým ich samostatné zapnúť alebo vypnúť.

Samozrejme si nerobím ilúzie o záberoch a filmovaní v čase, keď bude ponorka pod hladinou. Vysielače vbudované do kamery sú veľmi slabé a pochybujem že ich signál prenikne aj spod hladiny. Pre väčší "faktor potešenia" z modelu mi úplne postačia zábery keď bude ponorka vynorená. Kamera smerujúca pod hladinu predstavuje akýsi kompromis "podvodného" filmovania. Kamera vo veži je zasa akýmsi tretím okom a zaujímavým spestrením modelárskeho plavenia sa s ponorkou.

Zobrazovacím zariadením bude buď mini-LCD-TV alebo notebook.

K tejto časti sa ešte vrátim keď urobím v tejto oblasti nejaké pokroky.

MANÉVROVANIE

Modifikácia:

Modely (ako aj skutočné ponorky), ktoré majú kormidlá umiestnené pred vrtuľou, mávajú vraj menšiu manévrovateľnosť ako napríklad tie, ktoré majú kormidlá až za vrtuľou. Preto som sa rozhodol do modelu umiestniť aj dýzu (tzv. Side Thruster with electric motor), ktorá by v pomalých rýchlostiach alebo aj za stania zlepšila manévrovanie v malých priestoroch ako sú bazény a jazierka.

Dýza je samostatne ovládaná samostatným kanálom cez malé ESC (Rokraft 50 æP, Robbe č. 1-8417). Rozmýšľam aj o jej mixe s kanálom kormidla.

Z rôznych modelárskych zdrojov som sa dozvedel, že najlepšie umiestnenie dýzy je na korme modelu. Model však v zadnej časti nedisponuje voľným priestorom, preto som sa musel uspokojiť s menej efektívnym umiestnením v prednej časti, tesne pred predným piestom a pod servami ovládajúcimi predné kormidlá.

VSTUPY CHLADENIA REAKTORA

Modifikácia:

Výrobca k modelu nedodáva jeden výrazný estetický prvok - vstupy chladenia reaktora. Výzorom sú to akési "plutvy" na spodnej časti trupu s otvorom. Vyrobil som si ich z 5 mm plexiskla.

Pre zvýšenie "faktoru potešenia" som na ich špičky pripevnil ultra-žiarivé červené diódy, ktoré sa dajú zapnúť nezávislé na maketových pozičných svetlách.

kompletizácia trupu 

Trup Akuly sa celkovo skladá z troch veľkých častí, spodnú a vrchnú časť som už spomínal. Stredná časť - paluba oddeľuje vodotesnú a voľne zaplaviteľnú časť a prechádza ňou aj väčšina utesnených otvorov mechanizmov a elektroniky. 

Okrem navŕtania závitov pre skrutky do strednej časti, na ktoré sa bude uchytávať veko, je potrebné veľmi presné meranie a navŕtanie otvorov pre voliteľný doplnok - vysúvateľné predné kormidlá. Celý tento doplnok je potrebné mať pred vlepením strednej časti do spodnej už nainštalované a dobre odskúšané. Vyhnete sa tak veľkým problémom s opravou v neskoršej fáze, kedy už nie je k spodnej časti mechanizmu predných kormidiel dobrý prístup.

V tejto fáze stavby som sa držal presne pokynov výrobcu v návode. Ako sa však neskôr ukázalo, výrobca k môjmu baleniu stavebnice priložil nesprávnu schému zapojenia obvodov. Správna schéma je na nižšie priloženom obrázku. Viac informácii v anglickom jazyku nájdete tu.

Správne zapojenie vysúvateľných kormidiel:

Modifikácia:

Pre moje vlastné potešenie som vnútro vodotesnej časti trupu vystriekal striebornou farbou. Voľne zaplaviteľné časti budú nastriekané zelenou (spomienka na vojnu). Vonkajšok modelu bude mať samozrejme maketové farby.

Modifikácia:

Vodotesná časť trupu je prístupná cez odoberateľné veko, ktoré výrobca k stavebnici priložil z hliníka. Vnútro ponorky je však plné zaujímavých mechanizmov a elektroniky, na ktorých pohyb či signalizovanie je lákavý pohľad! Preto som sa podľa vzoru niektorých iných modelárov rozhodol veko urobiť z 5 mm plexiskla.

Druhé menšie veko je nad motorom a samostatným regulátorom rýchlosti. Toto veko som ponechal z hliníku, doplnil som do neho ale bicyklový ventil, ktorý slúži výhradne na testovacie účely. Hlavička ventilu tiež slúži pre uchytenie vrchnej časti trupu pomocou golieru. Systém spojenia vrchnej a spodnej časti trupu som opísal vyššie.

Modifikácia:

Ďalší dobrovoľný doplnok modelu sú vysúvateľné periskopy. Aj keď som sa pri ich stavbe nestretol s takými problémami ako pri stavbe predných vysúvateľných kormidiel, nedarilo sa mi naladiť mechanizmus spínača tak, aby zapol obvod prúdu v ten správny čas. Nakoniec som problém vyriešil doplnením mechanizmu o zhruba 1 cm pružiny (pôvodom z prepisovačky), ktoré v krajných polohách dotlačí žŕdku spínača do želanej polohy. Viac informácií v anglickom jazyku nájdete tu.

Modifikácia:

Vodotesnú časť trupu uzatvára v zadnej časti priečka, cez ktorú prechádzajú hriadeľ a vedenie ovládania kormidiel. V priečke je tiež výpust zo zadného piestu a celkom pri dne uzatvárateľná hadička pre natlakovanie vodotesnej časti trupu a prípadné vypustenie presakujúcej vody. Sú tu tiež dve matice, ktoré na priečku prichycujú prevodovku s motorom.

Keďže je pre riadny chod hriadeľa potrebné jeho prepojenie s hriadeľom motora v priamej horizontálnej rovine, čo sa mi samozrejme úplne nepodarilo, vmontoval som medzi hriadele súčiastku tzv. U-Joint Coupler, ktorá problém vyriešila.

PIESTY

Akula je modelom s tzv. statickým ponáraním, t.j. pre zväčšenie/zmenšenie váhy modelu a následné ponáranie/vynáranie slúžia v tomto modely dva piesty.

Mechanizmus piestov je ovládaný proporcionálnym kanálom s kombináciou prednastavených polôh (úplne naplniť, vyprázdniť na 80%, držať danú hĺbku, úplne vynoriť) voliteľné naplnenie piestov je tiež možné.

Inštalácia piestov a príslušných elektronických obvodov je síce zdĺhavá, ale nestretol som sa s väčšími problémami. Zatiaľ jediným nepríjemným prekvapením bolo uvoľnenie jedného z ozubených koliesok piestu pri prvom "suchom" teste. Naskrutkovanie na uvoľnené miesto a dotiahnutie ostatných častí piestu tento problém nateraz vyriešilo. Pevne verím, že sa tento problém so samovoľným uvoľňovaným koliesok neobjaví počas prevádzky naostro.

Modifikácia:

Piesty nasávajú a vypúšťajú vodu cez hadičky z PVC. Na niektorých miestach som hadičky musel zahnúť tak, že hrozilo ich úplné zalomenie a tým aj ich upchanie. Problém som vyriešil tak, že som na nich navliekol O-krúžky, ktoré hadičku zvonku spevnia v tvare O.

O-krúžok som použil aj na miestach kde sú hadičky navlečené na piest, resp. výstup z modelu. Mali by zabrániť ich prípadnému zošmyknutiu.

Nasadenie hadičky na vývod z piestu alebo výstup z trupu nebola nijaká hračka. Ani zahriatie hadičky v horúcej vode ako v návode odporúča výrobca spočiatku nepomáhalo. Musel som pristúpiť k zrezaniu vnútornej hrany hadičky. Potom šlo nasadenie podstatne ľahšie.

Modifikácia:

Upravil som uchytenie tlakového senzoru, na ktoré výrobca v súčasnosti ponúka osobitný držiak, ktorý však v mojom balení stavebnice ešte nebol priložený. Najskôr som si držiak vyrobil z plexiskla, no neskôr som zistil, že si uchytenie zjednoduším a ušetrím miesto, keď senzor jednoducho priskrutkujem k jednej z vnútorných priečok.

BATÉRIE

Výrobca odporúča použiť 5 batérii typu D a samostatný zdroj pre prijímač.

Modifikácia:

Na problém som narazil, keď som na ten istý 5 článkový zdroj napojil motor pohonu, dva piesty a motor vysúvania periskopov. Po príkaze naplniť piesty sa motor pohonu jednoducho zastavil čo by v prevádzke znamenalo, že model by zakaždým najskôr zastavil keď by som ho chcel ponoriť. Po konzultácii so skúsenejšími modelármi som sa rozhodol pridať k zdroju šiesty článok. Teraz je zdroj dostatočne silný a pohon beží simultánne aj s piestami.

Modifikácia:

Prijímač má samostatný 4,8V zdroj. Pre zabezpečenie dostatočnej výdrže som vyrobil dva 4,8V zdroje z ôsmych 2500 mAh tužkových batérií. Oba zdroje sú zapojené paralelne, čím by som mal dostať zhruba 5000 mAh kapacitu.

Ďalšie batérie v modely sú 9V batéria pre napájanie kamier a 6V zdroj pre osvetlenie a ozvučenie.

Modifikácia:

Vzhľadom na umiestnenie batérii na dne modelu, kde je k nim veľmi ťažký prístup, nakoľko je nad batériami ešte paluba s elektronikou, je potrebné myslieť aj na káble pre dobíjanie. Dobíjanie v trupe ponorky výrobca síce vôbec neodporúča a sankcionuje ho stratou záruky na trup, avšak odmontovanie batérie po každom vybití by predstavovalo temer polhodinový úkon. Dúfam, že k žiadnej nehode z tohto dôvodu nikdy nedôjde.

Modifikácia:

Články prijímača sú od prijímača oddelené magnetickým vypínačom.

Hlavný zdroj som od spotrebičov oddelil vypínačom rýchlo prístupným cez vo veku inštalovaný vrchnák a hrdlo z limonády. Vrchnák tiež slúži ako rozpojiteľný spoj pre prechod vedenia pozičných svetiel v spodnej a vrchnej časti trupu, ktoré takto zostali od seba oddeliteľné.

ELEKTRONIKA

Väčšina elektroniky je v modely umiestnená nad akumulátormi na palubnej doske.

Modifikácia:

Rovnako ako veko aj palubnú dosku elektroniky som vyrezal z plexiskla (tentoraz stačila hrúbka 3 mm). Doska je k trupu uchytená pomocou troch menších doštičiek z plexiskla napevno spojených s trupom na ktorých sú nalepené kúsky obojstranne lepiacej pásky na ktoré sa umiestni paluba s elektronikou. Takto je palubu možné relatívne rýchlo demontovať a sprístupniť tak batérie pod ňou.

Uchytenie dvoch serv (zadné hĺbkové a smerové kormidlá) k doske som riešil pomocou relatívne rýchlo demontovateľných uchytení pomocou prevlečenia dvoch skrutiek. Alternatívne je aj serva možné k palubnej doske prichytiť kvalitnou obojstrannou lepiacou páskou.

Prvé testy

Ako som spomínal v úvode, Akulu staviam veľmi pomaly. Ide mi to dokonca pomalšie ako keby som staval z papiera. Je to aj tým, že mi na modelovanie nezostáva veľa času (zvyčajne modelujem v čase od 8-10 večer a cez voľné víkendy). Model v súčasnosti testujem vo vani čo do funkčnosti základných komponentov, dopĺňam maketové osvetlenie a ďalšie drobnosti.

V najbližšej fáze stavby (o cca 1-2 mesiace) plánujem do modelu inštalovať zvukový modul a druhú kameru. Nasledovať bude finálne vyváženie a potom testy v bazéne a nakoniec prvé jazdy rybníku. Až potom budem model farbiť.

Neskôr by som rád doplnil aj dve elektrické torpéda.

DRUHé testy

...pomaly sa prepracúvam. Mám za sebou nejaké to detailovanie - vstup na veži, záchranné lišty, rôzne drobnosti na trupe... A hodil som už aj zakladnu farbu. Dostal som sa aj cez prvú väčšiu skúšku v bazéne.

FARBENIE A DETAIL

Už som často začínal dostávať otázku: "´Veď sa na nej od minula nič nezmenilo, modeluješ ešte?". Po roku prác, ktoré na modely nebolo vidieť pretože sa buď realizovali vo vnútri na vybavení modelu alebo sa prejavili v plavebných vlastnostiach, alebo to boli opravy pokazeného ;-) sa dostávam k zmene, ktorú je vidno na prvý pohľad!

Áno, ako je vidno z priložených fotografií, model je skutočne konečne nafarbený. Zvolil som dvojfarebnú kombináciu čierno-červená, ktorú som doplnil o strieborný sonar, ktorý sa ale inak vyskytuje len na čisto čiernych trupoch (nazvime to umelecké vylepšenie skutočnosti). Ako farby som použil akrylátové spreje s matným efektom, ktorý som po zaschnutí 3-4 tenkých vrstiev "vylepšil" leštením oceľovou vatou. Výsledok je hladký, matný až polo-lesklý jednoliaty povrch. Neskôr, až budú hotové všetky detaily (ako aj tzv. "parade dress" v podobe efektných bielych línií na viacerých miestach trupu), trup ešte prestriekam matným akrylátovým sprejom, ktorý by mal zvýšiť odolnosť farieb voči vode a oderu.

Vo fáze farbenia sa dá na modely najviac výzorovo pokaziť. Pred farbením je namieste si dobre premyslieť pracovný postup (alebo aspoň prečítať návod na spreji). Ako to už býva, sám som sa k návodu utiekol až keď som už raz musel "vykúpať v riedidle" celý stojan (stojan som našťastie začal striekať ak prvý). Môj problém bol v tom, že som nedostatočne premiešal sprej, ktorý podľa návodu treba miešať ešte 2-3 minúty po tom, čo sa v ňom uvoľnila guľka. Skúsenosť: samozrejme to robí rámus (skúšali ste niekedy "šejkovať" sprej pod perinou?), ale výsledok stojí za to, pretože nerozmiešaný sprej mení farbu, prská a nezlieva sa do jednotného náteru.

Na trupe skutočnej Akuly je niekoľko viac-či-menej nenápadných detailov (ako napr. senzory na čele veže), ktoré by však pozornému oku na modely chýbali, pretože významne dopĺňajú celkový dojem z dizajnu tejto ponorky (podľa mňa najkrajší dizajn ponorky na svete, "západniarske" ponorky popri Akule vyzerajú ako rúry s toaletou a krídelkami ;-)

Vynasnažil som sa preto detaily preniesť aj na môj model Akuly. Nechýbajú už spomínané senzory na veži, ale aj na trupe nad hladinou ako i na trupe pod hladinou, vstupné prielezy na palube vzadu aj vpredu, poklopy periskopov, záchranné lišty atď. Chýba tu ešte niekomu niečo?

SPUSTENIE NA VODU (5.7.2007)

POD HLADINOU

Záver

Verím, že vás táto stránka ako aj opisovaný postup v stavbe s úpravami zaujali. Uvítam vaše prípadne podnety, návrhy alebo otázky.

pozrite si video

foto a komentár Libor Lička

Akula_K-317_Panther-statická ponorka, mierka 1:90
Výrobca: Alexander Engel
Autor : Libor Lička
Dĺžka (length): 1225 mm
Šírka (width): 150 mm
Výška (height):  
Výtlak : vynorená / ponorená 10,5 / 11,5 kg
MOTOR: asi Mabuchi 550HS + prevod cca. 1:4,5
AKKU: NiMH 7,2V / 9000mAh - pohon motora a piestových záťažových nádrží a vysúvania periskopov - 6 článok
  2 x NiCd 4,8V / 2500mAh - zapojené paralelne - prijímač, 4 servá, modul TAES - 8 článok
  9V batéria pre napájanie kamier
  6V zdroj pre osvetlenie a ozvučenie
VRTUĽA: mosadz s priemerom 65mm/M4 RIGHT - 7 listov, Engel Item No. 4195-18
REGULÁTOR: Rokraft 120 uP, pre dýzu Rokraft 50 uP
SERVÁ: 3x Servo C5077 Graupner/JR, 1x GW servo s kovovými prevodmi
PRIJÍMAČ: Robbe/Futaba 8 kanálový, DC
VYSIELAČ: Robbe/Futaba FX-18