Jesenný Devínskonovoveský fender 2025

tohotoročné jesenné podujatie sme naplánovali o týždeň skôr ako tomu bolo pred dvomi rokmi a počasie bolo chladnejšie, jesenné so zamračenou oblohou celý deň. Nebolo to ani náhodou na krátky rukáv. Zámerne nespomínam minulý rok, lebo po povodniach sa minuloročné jesenné podujatie nekonalo pre veľké škody na vodnej nádrži Mlynská.

Info-panel k podujatiu a pod ním stolík MODELA. Lode od tejto firmy sú ideálne pre prípadných záujemcov o štart do tohoto krásneho hobby a pridaniu sa tak do našej komunity.

Na základe prihlášok, ktoré sme obdržali a počtu prihlásených modelov som s miestnou časťou dohodol o polovicu viac stolov, ako by bolo normálne treba. Urobil som dobre, lebo miesta bolo akurát. Tri prístrešky 3×3 m nás mali chrániť pred prípadným dažďom, ale ten nás na šťastie obišiel a naplnila sa tak prognóza meteorológov s teplotou vzduchu v priebehu dňa nanajvýš na mikinu či sveter.

Prvý na miesto dorazil Pavel z Brna a už v sobotu krátko pred ôsmou nám písal na klubový WhatsApp a poslal fotku, že už je na mieste. To ja s Dušanom sme ešte iba nakladali nachystané veci do auta čo sa najmä organizácie a zabezpečenia podujatia týka. Navyše sme tentokrát brali ešte kávovar, keďže bufet už pre dlhodobo chladné počasie nebol na svojom mieste. S Dušanom si hovoríme, že by nebolo zlé, mať počas dňa k dispozícií aspoň malý doping v podobe kávy pre všetkých účastníkov.

Po nainštalovaní móla a vytvorenia zázemia sa začali stoly zapĺňať modelmi lodí a potešili aj vozidlá. Opäť bolo vidieť aj novinky a tak vidno že sa pracovalo aj cez leto.

V platnosti bol už po druhý krát HARMONOGRAM JAZDENIA a to hlavne pre ochranu modelov nás všetkých !!!

debata – z ľava Pavel, Dušan a Mihal


Pavel, jediný zahraničný účastník z neďalekého Brna priniesol dve lode. TitoNeri a Harro Koebke . Obe lode majú aj maketové osvetlenie, ale aby vyniklo museli by jazdiť minimálne podvečer.

TitoNeri


Peter priniesol ako na letné stretnutie, tak aj teraz jeho Nordkap zo stavebnice BillingBoats. Taktiež maketa ako má byť s funkčným radarom a osvetlením. Jedná sa o tradičnú stavbu s plankovaným trupom z dreva. Písal som o ňom už v reportáži z letného DNV Fendra.

nechýbali ani torpédová loď PT 596 a vpravo rýchlik FT 011 z Číny


Igor s vnukom sa pochválili okrem svojich lodí, ktoré už poznáme, aj novinkou a nebolo to zrovna plavidlo, ale Snežné pásové vozidlo. Je plne funkčné a tak ak sa nám podarí zorganizovať Silvestrovské po-jazdenie a bude sneh, tak hádam ho uvidíme aj v akcii.

Hliadková loď Austrálskej pobrežnej stráže triedy ARMIDALE 120cm – 3D tlač.


Roman priniesol policajný čln postavený poctivo z dreva. Nechýbali ani funkčné majáky a osvetlenie.


Juraj prišiel so synom Peťom a priviezli už známu flotilu lodí. Tentokrát ANTON zachraňoval viac lodí ako býva zvykom, dokonca aj môjho R!SK-F1. ANTON je pracant. Všetky uviaznuté lode pozvážal spoľahlivo ku brehu.

KLIMEK


Matej so svojím dedkom priniesli lodí niekoľko a boli to lode stavané poctivo od piky a z dreva. Všetky modely postavil Matejov dedko, podľa plánov starých 50 rokov.

plávať ste mohli vidieť – >

LOĎmierkadĺžka trupu
Wolkerfreundschaf1:125120 cm
Wodnik1:10090cm
Marina II1:5050cm
Albatros Praha1:100120cm

Loď ktorá neplávala, ale čoskoro plávať bude – > Halny / záchranný remorkér


Dušan tentokrát vzal malé modely. Aby spravil radosť najmä deťom, ktoré sa prišli iba pozrieť a po-obdivovať modely s rodičmi. Taktiež im ich aj požičal a tak si mohli vyskúšať člny či autá.


Pepo Sedmak priniesol plachetnicu RG65 kompass. Bola to jediná plachetnica, ktorú bolo možné na podujatí vidieť.


Dodov „DRAGSTER“ poháňaný leteckou vrtuľou plával spolu s rýchlikmi v časovom okne vyhradenom pre rýchlostné lode v časoch 12:00 – 12:30 a 14:30 – 15:00.



Alexander Čimo (Šaňo) je okrem výborného "parnikára" aj organizátor podujatia práve pre lode poháňané parou "Stupavská para". Jeho pravou rukou mu je Richard Jankela. Tento rok sa Stupavská para, alebo lepšie povedané Stupara presunula pre rekonštrukciu tamojšieho parku práve na nádrž Mlynská tu v Devínskej Novej Vsi. Podujatie sa konalo v máji tohoto roka a vyšiel článok aj v časopise RC Revue 7/2025.  

Šaňo predviedol ozajstný parník Eppleton Hall

Richard priniesol tentokrát čln pobrežnej stráže


Peter Žák predviedol maketu torpédového člnu z bývalej NDR a čias studenej vojny.


Robo Pokorný sa pochválil remorkérom BRAVEHEART . Originál loď je postavená talianksymi lodenicami ROSETTI MARINO – RAVENNA, ITALY.


Ja som zobral všetky tri modely od MODELA ale jazdil som iba s R!SK F1 a…

…jazdu som skončil predčasne a to preto lebo som ostal stáť uprostred vody a ako som už spomenul Jurajov ANTON mi zachránil R!SK-a. Čo sa stalo ? Nuž bol som v domnení, že ak na nohe motoru v kontrolnom bode je vidno mazivo tak všetko je v poriadku. Nie nie ! Omyl bol pravdou a hriadeľ bola suchá. Podľa výrobcu sa má motor mazať pred každou jazdou, alebo ak chcete pred každým vložením čerstvo nabitých Akku. Ja som tak nespravil ani teraz a ani minulú sezónu a výsledok sa dostavil. Pri mazaní sa musí z motora v kontrolnom bode začať vytláčať mazivo a vtedy je motor v poriadku namazaný. Viac v tomto VIDEU.

Takže ak máte R!SKA F1 nepodceňujte to !!!

V dielni som potom motor rozobral a hriadeľ vymenil. Nebolo nič zložité a už teraz sa teším na ďalšie jazdy.

opravený a opäť funkčný motor aj vďaka kvalitnému Českému výrobcovi MODELA, kde náhradné diely nie sú problém :)

Tentokrát diváci videli aj jednu nie všednú PREMIÉRU. Ponorky nie sú tak časté a naši fanúšikovia ich poznajú hádam iba z našich WEB stránok a podujatí v Bratislavskej Rači. Tentokrát to bol ale práve test PONORKY na voľnej vodnej hladine. Ponorky sme už so sebou priniesli, ale vždy iba na statickú ukážku. Trúfnem si povedať, že ponorka tunajšiu vodnú hladinu naozaj brázdila po prvý krát. Model UB1 v mierke 1/30 nie je ešte úplne dokončená a jej verná predloha je z obdobia 1. sv. vojny. Dostane Rakúsko – Uhorskú kamufláž, teda minimálne moja a uvidíme pre akú sa rozhodne Dušan. Ponor počas testov netrval dlho na malo to však svoje opodstatnenie. Dôvod bol ten, že pri jazde v kalnej a navyše aj plytkej vode hrozí zaborenie do bahna keďže je veľmi ťažké odhadnúť jej náklon na vzdialenosť na 10 a viac metrov. Hĺbka vody tu dosahuje 1 až 1,5 metra a keďže ešte nedorazil objednaný stabilizačný systém, tak riskovať jej stratu som nechcel. Ak ale tento systém osadím prejaví sa to tým, že hĺbka ponorku bude snímaná tlakovým senzorom a ešte aj čidlom, ktoré sníma horizontálnu polohu plavidla. Vo výsledku by mala ponorka pri jazde klesnúť max. na hĺbku 0,4 metra (šnorchel bude vidieť) a nemala by sa príliš horizontálne nakláňať. Tento stabilizačný prvok bude spriahnutý s hĺbkovým kormidlom a zabezpečí jej stabilnú a bezpečnú plavbu.

a malá video ukážka


fotogaléria a videá objektívom člena klubu Juraja Kobelu


obrázková galéria

Napriek všetkému sme sa zhodli, že Fender účasťou prekvapil a bolo na čo pozerať.

a tešiť sa čoskoro môžete aj na malý zostrih našimi objektívmi vo videu, ktoré už chystám a pridám ho sem ▼


Ďakujeme všetkým účastníkom a divákom za participáciu a rozlúčku s lodno-modelárskou sezónou na nádrži Mlynská. Špeciálne poďakovanie patrí miestnej časti Devínska Nová Ves – oficiálna stránka za podporu našej komunity. Budeme sa tešiť na ďalšiu sezónu a termíny po dohode v klube a s miestnou časťou zverejníme v prvom kvartáli 2026.


Počas zimy, ale nielen iba počas nej nebudeme zaháľať. Ak budete potrebovať radu pri stavbe prípadne počuť iný názor, alebo sa len pochváliť stavbou a možno „na-kopnúť“ v nej ďalej, je tu aj naše fórum. Zaregistrovať sa dá pomerne rýchlo a požiadavka príde ku mne alebo Mihalovi.

Tak smelo do toho ! Tešíme sa na vás !


Ďakujeme za pozornosť a do skorého videnia

Za tím organizátorov ModelBoats Slovensko

foto a video – Juraj Kobela a Roman Pastorík

text – Roman Pastorík

Share this

4 odpovede na „Jesenný Devínskonovoveský fender 2025s“

Pridaj komentár