R!SK – F1 – Modela 1/25

Firma MODELA nám zverila na recenziu RC model závodného klzáku RISK-F1 so štartovným číslom 45 spolu so závesným motorom Arator 300GT Turbo. Po otvorení ma nadchli kvalitne prepracované jednotlivé diely stavebnice. Hotový trup, plastové výlisky, stojan z preglejky vyrezaný laserom ako aj gumené priechodky či drobná bižutéria a lepidlo. Výrobca uvádza že stavba nie je náročná a mala by byť hotová do 2 hodín čistého času. V každom prípade to otestujem, ale už teraz viem že s lakovaním to bude určite viac.

Dĺžka bez motoru [mm]445
Šírka [mm]205
Výška [mm]120
Výtlak s motorom a akku [g] *cca 850
Doporučený motorArator 300GT Turbo
Doporučený akumulátor2-3 Li-pol články 2200mAh
Rýchlosť s doporučeným motorom55 km/h
*Výtlak je množstvo vody vytlačené plávajúcou loďou. Podľa Archimedovho zákona teleso ponorené do kvapaliny dostane toľko vztlaku, koľko váži voda, ktorú vytlačí. Voda vytlačená plávajúcou loďou váži toľko ako samotná loď, čo platí rovnako pre slanú aj sladkú vodu. Pretože slaná voda je ťažšia ako sladká voda, loď sa v slanej vode vytlačí menej ako v sladkej – vznáša sa vyššie. Oceány a moria obsahujú iba 35 promile (teda 3,5%) soli, no Mŕtve more jej obsahuje takmer 10 x toľko, ale my v Mŕtvom mori plávať s našimi loďami nebudeme.

Do modelu osádzam dva servomotory štandardnej veľkosti. Keďže model bude jazdiť rýchlo, tak by mali byť presné a navyše som zvolil verziu s kovovými prevodmi Mex 807MG BB Digital MODSTER. Prvý servomotor ovláda smer a to druhé sklon motora respektíve lodnej skrutky.

K motoru je doporučený striedavý vodou chladený regulátor 50A. Ja som objednal SEAKING 60A V3.1 RTR z AliExpressu za necelých 50€.

Noha motoru a ostatné pevnostné diely sú vyrobené z polyamidu a kryt motoru z ABS. Samotný striedavý motor je chladený vzduchom. Doporučené napájanie je 2-3 Li-pol články. Motor disponuje ohybnou hriadeľov uloženej v mosadznom púzdre a klznom ložisku. Je aktívne chladená originálne riešenou nohou motoru – skryte vedené chladenie. Toto chladenie môže zároveň využiť aj vodou chladený regulátor a pokiaľ by ste ho nepoužili, tak hadičku pri motore prepojíte nakrátko podľa obrázku 2 v priloženom návode. Vodné chladenie v žiadnom prípade nezaslepujte. Malo by byť vždy voľne priechodné a predlžuje sa tým životnosť ohybnej hriadele. Ohybnú hriadeľ treba pravidelne udržovať starostlivým mazaním.

K stavebnici je dodaný plán lode a návod s popisom rozšírený o obrázky jednotlivých krokov stavby. Všetko je to obsahom jedného archu.

Stavbu som začal prípravou lôžka pre servomotory…

Share this

Pridaj komentár